Избор на електрически автомобил

Сподели

Първото шофиране на електрически автомобил е почти вълшебно. Включването му и безшумното потегляне – без да се стартира двигателят – е уникално, както и тихото, но рязко ускорение.

Предимствата продължават да идват, като например това, че вече няма да посещавате миризливи бензиностанции и няма да се притеснявате от цената на обикновения безоловен бензин. Освен това давате своя принос за планетата – може би забравяте размера на мината, от която е излязъл целият този литий (за батерията), и в зависимост къде живеете, вашият електромобил ще се захранва предимно с кафяви въглища или газ.

Ако оставим тези проблеми настрана – предполагаме, че един ден всички държави ще се захранва изцяло от възобновяеми енергийни източници – има много плюсове и малко минуси за това следващият ви автомобил да е електрически, а не бензинов. Особено като се има предвид, че някои електрически модели вече съперничат на бензиновите и дизеловите при сравняване на разходите за притежание през целия живот.

С десетки електрически модели, които вече се продават на пазара, и още над 70 потвърдени, ето осем въпроса, които трябва да си зададете, когато избирате своя електромобил.

1. Какъв пробег ви е необходим?

Доста фундаментален въпрос при покупката на електрически автомобил. Бъдете реалисти – дали всеки ден ще шофирате само 25 км до и от работа? Ако случаят е такъв, наистина ли трябва да плащате допълнително за модела с по-голяма батерия и по-голям пробег? Спестете си няколко паунда и изберете вариант с по-малка батерия – дори това да означава известно неудобство, когато дойде време за по-дълго пътуване.

2. Какъв е бюджетът ви?

Някога – в не толкова далечното минало – електрическият автомобил беше начинът, по който богатите хора обявяваха, че се грижат за околната среда. Не и сега – можете да се сдобиете с много добър електромобил за малко над 40к лева, в случая с хечбека на Дачия. Електрически автомобили вече се предлагат във всички ценови диапазони и само поевтиняват.

3. Къде ще го зареждате?

През 2023 г. все още е много по-разумно да си купите електромобил, само ако можете да го зареждате със стенно зарядно устройство у дома.

Когато зареждате у дома, не е необходимо да обръщате голямо внимание на тарифите за „бързо зареждане“. Някои производители, като Kia и Hyundai, се хвалят с възможност за бързо зареждане „350 kW“, но в България има изключително малко зарядни устройства с такава мощност. Това означава, че освен ако не искате да направите (смел) залог за сеизмично подобряване на инфраструктурата за зареждане на електромобили през следващите години, тя не ви е необходима.

Ако вашият електромобил винаги ще бъде паркиран на улицата, вашето бъдещо аз ще избожда очите на вуду кукла на вашето настоящо аз – с иглички – тъй като настоящата обществена инфраструктура за зареждане е недостатъчна и често просто ненадеждна. Понастоящем счупените зарядни устройства за електромобили са бич. А за тези, които работят, тъй като все повече електромобили се движат по пътищата, „етикетът“ за зареждане на електромобили все още трябва да се развива.

4. Доколко ви интересува ускорението?

Много електрически модели се предлагат във версии с „един двигател“ и „два двигателя“, като например Tesla Model 3. Повечето хора, които не се интересуват от ускорението, ще намерят версиите с един двигател за достатъчно пробивни, и не на последно място, защото получават въртящия момент незабавно. В примера с Tesla, избирайки „задвижване на задните колела“ пред двумоторното изпълнение, спестявате удобните 50к лева. Но ако искате да живеете малко – и обичате тръпката от безшумното, понякога подобно на суперавтомобил ускорение – може би ще искате да доплатите за по-мощния модел с два двигателя. Ние със сигурност подкрепяме такова решение.

5. Разгледайте общата оферта на марката

Ако зареждате своя електромобил у дома, някои производители на автомобили – предимно престижните – включват неща като инсталиране на стенна кутия и абонамент за обществени доставчици на зарядни услуги като Chargefox. Lexus е добър пример – макар че новият RZ450e струва умопомрачителните над 200 хиляди лева, Lexus поне включва в цената гореспоменатите wallbox и абонамент за Chargebox.

Сервизното обслужване на електромобила е друго нещо, което трябва да се вземе предвид – най-вече за да не бъдете ужилени от производителя на автомобила. С много по-малко движещи се части обслужването на електромобилите би трябвало да е по-евтино. Уверете се, че производителят на автомобила прехвърля това върху вас. Тук ще изтъкнем Nissan, който сравнява разходите за обслужване на бензиновия Juke и електрическия Leaf – 3908 долара за шест години срещу 2164 долара. Цената на сервизното обслужване на Leaf за същия период от време е почти наполовина по-ниска.

Вземете предвид и гаранцията за батерията. Осем години е настоящата норма в индустрията.

6. Ще го използвате ли за теглене?

Ако отговорът е „да“, може би сте готови за електромобил, но не сме сигурни, че електромобилите са готови за вас… докато пишем този текст, автомобилите с въглеводородно задвижване все още са най-добрият вариант за теглене на нещо с голяма тежест, като например лодка или каравана.

7. Доколко ви е грижа за предварителното охлаждане или загряване?

Някои производители на електромобили, като Tesla, ви позволяват да свържете автомобила си с телефона си чрез приложение, така че да можете предварително да затоплите интериора през зимата или предварително да охладите през лятото с няколко докосвания на палеца си. Ако това ви звучи полезно, проверете дали електромобилите, които купувате, са снабдени с приложения.

8. Ще го вземете ли на къмпинг?

Може да ви се стори странен въпрос, но много от новите модели EV вече предлагат „vehicle-to-load“ – в общи линии те представляват гигантска енергийна банка с 240-волтов контакт като този на стената у дома. Ако редовно ходите на къмпинг – или виждате някаква полза от това да използвате автомобила си като гигантско захранващо устройство, може би ще искате да проверите дали даден електромобил има тази много удобна функция.

Избор на електромобил: заключение

След като сте наясно с бюджета си, можете да изберете по-евтин автомобил с по-малка батерия в зависимост от изискванията ви за пробег – или да платите за автомобил с по-голяма батерия, който може да стигне по-далеч. Може да решите, че автомобил с един двигател има достатъчно производителност за вас и няма проблем да го зареждате у дома – което прави капацитета за зареждане с променлив ток от 7 kW повече от достатъчен.

Каквито и да са нуждите ви и каквото и да решите, насладете се на размяната на въглеводороди с чисти електрони – веднъж преминали на електрически автомобил, няма връщане назад.

Виж още

И още