Добрият бизнес план е основен инструмент за успешното развитие на всяко предприятие. Той представлява детайлно описание на целите, стратегиите и дейностите, които трябва да се извършат, за да се постигне успех. Именно затова написването на добър бизнес план е от съществено значение за всяко предприятие.
Кога и защо Ви е необходим бизнес план?
Бизнес планът е важен не само при стартиране на нов бизнес, но и по време на неговото функциониране. Той помага на предприемачите да анализират пазара, конкуренцията и вътрешните и външни фактори, които могат да повлияят на бизнеса.
Също така, бизнес планът служи като насоки за постигане на поставените цели и гарантира стабилно развитие на предприятието.
Какво трябва да съдържа добрият бизнес план?
В него трябва да бъдат включени следните елементи:
1. Информация за предприятието – тук трябва да се определят видът на бизнеса, мисията, визията и целите на предприятието.
2. Анализ на пазара – в този раздел трябва да се направи анализ на пазара, конкуренцията, целевата аудитория и възможностите за растеж.
3. Продукт или услуга – тук следва да се даде подробно описание на продуктите или услугите, които ще се предлагат на пазара.
4. Маркетингов план – в този раздел трябва да се определят маркетинговите стратегии, с които ще бъде продвижен продуктът или услугата.
5. Организационна структура и управление – в тази част от бизнес плана трябва да се опише как ще бъде организирано предприятието, кои ще бъдат отговорни за различните дейности и как ще се осъществява управлението.
6. Финансов план – в тази секция трябва да се посочат очакваните приходи и разходи, както и начинът на финансиране на предприятието.
И последно, но не на последно място – добрият бизнес план трябва да бъде реалистичен, изчерпателен и лесен за разбиране. Той трябва да бъде индивидуално адаптиран към спецификата на предприятието и да отразява реалните възможности за развитие.
Необходимо е да се преразглежда и актуализира периодично, за да се уверим, че е в съответствие със сегашните и бъдещите нужди и възможности на бизнеса.
Топ 10 бизнес книги на всички времена
Примерно съдържание за бизнес план
Естествено, трябва да се адаптира според конкретните нужди.
- 1.Въведение
- Име на проекта, обект на разработката.
- Име и адрес на фирмата, координати за връзка.
- Лица за контакти.
- 2.Резюме
- Кратко описание на ключовите моменти от бизнес плана.
- Сфера на дейност.
- Водещи фигури- опит.
- Описание на пазара и вписване на продукта и/или услугата в него.
- Цел на стартиращия бизнес.
- Необходими ресурси: персонал, технология, финанси и тяхното осигуряване.
- 3.Представяне на проекта и предлагания продукт/услуга
- Описание на идеята за развитие на този проект.
- Описание на продукта или на услугата, какви нужди покриват.
- Готовност за реализация.
- Конкурентни предимства: ниска цена, високо качество, по-продължителна експлоатация, по-добра оперативност, улеснена и бърза поддръжка, бърз и адекватен сервиз, малки размери, други.
- Защита на продукта: патенти, марки, други.
- Описание на технологичния процес.
- Самостоятелно ли ще бъде организирано производството или ще има и подизпълнители.
- Необходимо ли е закупуване на технологично оборудване и какво ще бъде то (капацитет, цена).
- Доставчици на компонентна база, материали и суровини, периоди на доставка.
- 4.Анализ на средата
- Описание на бранша. Тенденции за развитие.
- Нормативна уредба. Данъчно облагане.
- Конкуренти и предлагани от тях изделия. Стоки заместители.
- Канали за разпространение.
- Доставчици на компонентна база.
- Потребители.
- Конкуренти и конкурентни цени.
- Район на разпространение.
- Пазарен потенциал и обем.
- Растеж на пазара.
- 5.Маркетингов план
- Сегментиране на пазара.
- Избор на целеви сегменти и стратегия за обхващане на пазара.
- План за продажбите- месеченен/тримесечен обем на продажбите.
- Дистрибуция и реклама.
- 6.Текущо състояние
- Сфера на дейност.
- Опит на партньорите.
- Необходими ресурси.
- Текущо състояние- Отчет за приходите разходите за последната 1 година.
- 7.Организация и управление
- Правна форма
- Прогноза за наетия персонал и разходи за заплати.
- 8.Прогнозни финансови разчети
- Инвестиционни разходи. Какъв инвестиционен и начален работен капитал е необходим и кога ще бъде изплатен.
- Източници на финансиране.
- Заемен капитал, акционерен капитал, собствен принос, субсидии, др.;
- Погасителен план (попълва се при наличие на заемни средства);
- Налично обезпечение за гарантиране пред кредитни институции.
- Формиране на пълната себестойност на изделията.
- Прогнозни приходи и разходи.
- Прогнозни парични потоци.
- 9.Финансови показатели и оценка на проекта
- Възвръщаемост на инвестициите, покритие на заетите средства.
- 10.Времеви график. Фази на осъществяване на бизнес проекта.
- 11.Заключение